Protuprovalni sustav

Stanovi se štite s malim protuprovalnim sustavom dok se za obiteljske kuće i vile koriste slični sustavi sa više kapaciteta i mogućnosti. U svakom slučaju, korisnik mora unaprijed biti upoznat što u stvari dobiva s ponuđenim protuprovalnim sustavom.

Uvriježeno je mišljenje da je alarmni sustav potrebno uključiti samo kada svi odlaze iz kuće, odnosno kada kuća ostaje prazna. Dokaz tomu su ispovijesti opljačkanih obitelji kojima se provala dogodila dok su spavali u kući. Što je najgore, te obitelji, kad ih pitaju je li se oglasio protuprovalni sustav, odgovaraju da nije jer ga (naravno??) ne uključuju dok su u kući. To je pogrešno, jer većina protuprovalnih sustava ima standardno nekoliko različitih načina korištenja, i tu je zadatak instalaterskih tvrtki da kvalitetno izvedu protuprovalni sustav i educiraju korisnika:

Uključivanje alarmnog sustava dok ste u stanu/kući

Npr., tijekom večeri i prije spavanja, jednostavnim postupkom aktivirate zaštitu vrata i prozora (ako se i prozori štite a trebali bi). Detektori pokreta u ovom slučaju ne reagiraju i možete se slobodno kretati po stambenom prostoru. U slučaju pokušaja  provale tijekom noći na vrata ili prozore, alarm se odmah aktivira.

Uključivanje alarmnog sustava kad u stanu/kući nitko ne ostaje

Ovo je standardna situacija odnosno postupak, gdje prije odlaska aktivirate kompletnu zaštitu kuće (vrata, prozori i detektori pokreta).

Navedena dva načina korištenja ne zahtijevaju nikakve dodatne tipkovnice, module niti financijske izdatke, jer su standardne mogućnosti.

Uključivanje više neovisnih cjelina jednog alarmnog sustava

Postoji još jedan zgodan način korištenja alarmnog sustava, koji može biti vrlo koristan u slučaju da u sklopu kuće posjedujete i garažu ili neku drugu bitnu prostoriju. Većina alarmnih sustava ima mogućnost podjele na barem dvije neovisne cjeline, stručno bi se reklo particije ili područja (eng. area). To u stvari znači da s jednim alarmnim sustavom možete neovisno uključivati i isključivati nekoliko zasebnih cjelina (cjeline mogu biti i etaže kuće). Neki alarmni sustavi imaju mogućnost da se sa svim particijama upravlja preko iste tipkovnice (nema troška za druge tipkovnice), dok je kod nekih za drugu particiju potrebna i druga tipkovnica. Obzirom da cijena tipkovnice nije velika, a i zbog jednostavnijeg rukovanja, preporuka je svakako imati zasebne tipkovnice za svaku cjelinu/particiju. U situaciji kada štitimo kuću + garažu, zgodno je drugu tipkovnicu instalirati u garažu, čime se korisniku olakšava svakodnevno rukovanje. Na ovaj način, jedan alarmni sustav ponaša se kao dva. Po istom principu možete odrediti i veći broj particija (po etažama) te ih neovisno uključivati/isključivati. I dalje imate samo jedan protuprovalni sustav, a kao da ih imate više. Na bilo kojoj od tipkovnica može se uključiti/isključiti i cijeli sustav odjednom, bez da se ide od jedne do druge. Ovo je u većini slučajeva standardno, no potrebno je ipak sve dogovoriti sa instalaterskom tvrtkom (sigurnosni koncept).

U sklopu većine alarmnih sustava standardno se nalazi digitalni komunikator. On služi za daljinsku (telefonsku) dojavu provale i ostalih alarmnih stanja i poruka na zaštitarsku tvrtku (greška glavnog 230V napajanja, slaba baterija pomoćnog napajanja, uključenje/isključenje sustava za svaku šifru i particiju posebno i sl.). Također, preko digitalnog komunikatora, vaš alarm svakodnevno komunicira sa centralnim dojavnim sustavom (CDS) zaštitarske tvrtke, te na taj način javlja u kakvom je stanju. U slučaju da se odlučite za ovu vrstu dojave, potrebno je sklopiti ugovor sa željenom zaštitarskom tvrtkom. Zaštitarska tvrtka će izvršiti procjenu ugroženosti vašeg objekta te prema tome odrediti mjesečni paušal. Za male sustave u stanovima, kućama i sl., paušal uopće nije veliki te se svakako isplati imati dojavu na zaštitarsku kuću.

Ukoliko pak ne želite plaćati mjesečni paušal već želite da sustav provalu dojavljuje direktno na vaše telefonske brojeve (fiksni i mobilni), u većini slučajeva to nije standardni dio alarmnog uređaja, te je potrebno dodatno ugraditi glasovni dojavnik. U njega instalater snimi glasovnu poruku, nešto kao “ovo je automatska dojava – u tijeku je provala u stan taj i taj na adresi toj i toj”. Malo bolji glasovni dojavnici imaju mogućnost nekoliko vrsta poruka (uz provalu, poruka i o prepadu, požaru, pozivu u pomoć i sl.). Preporuka je da barem jedan od programiranih telefonskih brojeva bude fiksni. Ukoliko svi brojevi budu mobilni, po Murphyjevom zakonu, kad se dogodi provala svi će biti ili nedostupni ili isključeni. Također, preporuka je da se, ako je moguće, dogovorite sa nekim od susjeda da programirate i njihov telefonski broj. U situaciji dojave provale, nikad nemojte dozvoliti da susjed ili netko od vaših intervenira. O dojavi provale obavijestite policiju i naglasite da ste dobili automatsku telefonsku dojavu sa vašeg alarma. Policija zna kako postupati u takvim situacijama, no imajte na umu da će vas vjerojatno koštati izlazak službene osobe ukoliko se dogodio lažni alarm. Zato je bitno odabrati kvalitetnu instalatersku tvrtku i opremu.

U odnosu na prije opisanu digitalnu dojavu koja ide na zaštitarsku kuću, glasovni dojavnik je lošija opcija dojave provale. Uz sigurnosni, tu je i financijski razlog, jer vašem instalateru digitalnu dojavu ne plaćate (standardni dio alarmnog sustava), dok se uređaj za glasovnu dojavu plaća dodatno.

Fidens uvijek preporuča dojavu na zaštitarsku kuću, jer u slučaju stvarne provale, taj posao treba prepustiti profesionalcima. Ovisno o vrsti ugovora koju imate sa zaštitarskom kućom, u slučaju provale na vašu lokaciju izlazi interventni tim, ili dispečer poziva najbližu policijsku postaju.

Kao dodatak za telefonsku dojavu provale, moguće je ugraditi i GSM dojavnik. On služi kao back-up telefonske linije te u slučaju prekida ili sabotaže na telefonskoj liniji, alarmni sustav to odmah prepoznaje te dojava automatski prelazi na GSM. U ovoj situaciji, zaštitarska kuća (ako je na nju spojeno) dobiva informaciju o prekidu telefonske linije. Kod GSM dojavnika, Fidens preporuča ugradnju SIM kartice na kojoj je aktivirana pretplata. U slučaju da je SIM kartica na bonove za nadoplatu, postoji mogućnost da zaboravite nadoplatiti te u tom slučaju nemate ovu vrstu dojave alarma.

Na protuprovalni sustav moguće je spojiti i razne detektore koji nisu u funkciji detekcije provale. To su detektori dima/požara, detektori niske/visoke temperature, detektori vlage/poplave, detektori plina i sl. U slučaju da imate programiranu dojavu na zaštitarsku kuću, dispečer točno vidi o čemu se radi (požar, poplava itd.), te shodno tome poziva vatrogasce, vas, a sve prema unaprijed dogovorenoj proceduri. Tu je još jedna prednost digitalne dojave u odnosu na glasovni dojavnik, koji nema mogućnost razlikovanja ovako velikog broja različitih vrsta alarma.

Ukoliko imate instaliran i sustav videonadzora, moguće ga je spojiti s alarmnim sustavom, čime povećavate zaštitu i sigurnost vas i vaše imovine.

Prije ugradnje alarmnog sustava svakako pitajte kolika je garancija na sustav/opremu. Najjeftiniji alarmni sustavi obično imaju samo 12 mjeseci, dok pouzdaniji sustavi imaju 24 i više mjeseci garancije. Bosch daje 36 mjeseci na svu opremu osim na detektore pokreta. Za detektore pokreta Bosch garancija je čak 60 mjeseci. Ne dozvolite da garancija ostane samo usmeno, uz ostalu dokumentaciju zatražite ispunjen i ovjeren Garantni list.